sponsor

sponsor

Slider

Slider
teguhpriyanto. Theme images by kelvinjay. Powered by Blogger.

Pengantar

Ini blog bisnis dan pendidikan...
Mohon bantuannya untuk koreksi dan perbaikan serta tambahan materi....
Jangan lupa untuk like blog ini dengan cara klik G+ warna biru...
Mari berkembang dan maju bersama...terima kasih

Technology

Technology

Games

Games

Wednesday, November 8, 2023

Mereka yang Terhindar dari Hasutan Syaitan

PERTAMA:

Mereka yang beriman dan bertawakal (berserah) hanya kepada Allah s.w.t sahaja serta tidak pula mempersekutukanNya dengan segala sesuatu selain-Nya baik dalam bentuk iktikad (keyakinan), ucapan mahupun perbuatan. Firman Allah S.W.T.

“Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Rabbnya. Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya sebagai pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukannya dengan Allah.” (QS An Nahl : 99-100)


KEDUA:

Mereka yang ikhlas kepada Allah SWT dalam setiap amal soleh yang dilakukan. Berkata Iblis laknatullah sebagaimana yang dirakamkan di dalam al-Quran:

“(Berkata Iblis): Demi kekuasaanMu, aku akan menyesatkan mereka (manusia) semuanya, kecuali para hambaMu yang mukhlasin (orang orang yang ikhlas) di antara mereka”. (QS Shad : 82-83)


KETIGA:

Mereka yang berpegang teguh kepada ajaran Allah yang diturunkan melalui perantaraan al-Quran dan al-Sunnah Nabinya yang sahih. Firman Allah SWT:

“Sesiapa yang berpaling dari pengajaran (Allah) Yang Maha Pemurah, Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan), maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.” (QS az Zukhruf ayat 36)

FirmanNya :

“Sesungguhnya hamba-hambaKu tidak ada kekuasaan bagimu (Iblis) terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikutimu yaitu orang-orang yang sesat.” (QS Al Hijr ayat 42)

Sabda Nabi SAW :

"Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara (yang) kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya (iaitu) Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya." (HR Al-Hakim dan Imam Malik )


Ya Allah Al Jamii', semogalah kami, keluarga, sahabat dan keluarga nya tergolong dalam orang-orang yang terlindungi dari godaan2 syaitan.

Aamiin Ya Robbal'alamin

Silahkan yang mau lagi membaca materi ibadah, dapat langsung klik label ibadah. Atau dapat klik disini.

No comments:

Post a Comment